fbpx
PREKOMERNA TELESNA TEŽA in DEBELOST

Prekomerna telesna teža in debelost

Ter z njima povezana zdravstvena tveganja

 

S prekomerno telesno težo in debelostjo se danes sooča že 40% odraslih in otrok po vsem svetu. Prebivalci Slovenije pa celo presežemo svetovno statistiko. Po podatkih raziskave CINDI, je imelo leta 2016 prekomerno telesno težo 48,9% moških in 28% žensk.

Statistika je res zaskrbljujoča.

Zakaj je temu tako?

Danes pa bi lahko bi rekli, da sta prekomerna telesna teža in debelost postali normalni, sprejemljivi, del našega vsakdana in debelosti skoraj ne opazimo. Vse več modnih izdelkov je narejenih za ljudi z »oblinami«. Posameznike s povečano telesno težo podpiramo in  jih spodbujamo k avtentičnosti kljub temu, da je njihovo zdravje ogroženo. Zelo lepo je, da posameznik črpa samozavest in srečo iz notranjih virov. Menim celo, da je to izredno pomebna lastnost. Konec koncev samo manjša konfekcijska številka ni zagotovilo za srečo. Vendar pa sem tudi mnenja, da posameznik, ki trpi za debelostjo vseeno ne bo mogel živeti življenja tako polno, kot oseba z normalno telesno težo. In to je škoda.

(Želim tudi poudariti, da konfekcijska številka »victoria secret« manekenk ni normalna telesna teža in od vas tega nihče ne bo zahteval).

Debelost smo začeli tolerirati do te mere, da je skoraj ne opazimo. Postala je normalna stalnica v našem vsakdanu. Vendar pa se s tem oddaljujemo resnici, da so te »obline«  razlog za izjemno slabo kakovost življenja, slabo samopodobo in nastanek številnih bolezni. Marsikdo se tega začne zavedati šele, ko se z boleznijo sooči sam.


Kaj povzroča debelost?

Razlog za nastanek debelosti je neustrezno razmerje med vnosom kalorij s prehrano in porabo kalorij z gibanjem. Seveda, če s prehrano vnesemo več kalorij kot jih porabimo bomo telesno težo pridobivali. In obratno.

Po podatkih Svetovne Zdravstvene Organizacije se je od leta 1975 do leta 2018  pojav debelosti po svetu kar potrojil. Velik krivec za zaskrbljujočo statistiko je poleg neustrezne prehrane tudi sodoben, sedeč življenjski slog s katerim se sooča vse več ljudi. Pri takšnem načinu življenja porabimo izredno malo kalorij kar vodi v povečano telesno težo, debelost in z njima povezane zdravstvene težave. Sedeč življenjski slog je postal tako zaskrbljujoč, da ga je SZO uvrstila v enega izmed 10 največjih vzrokov za umrljivost na celem svetu.


Debelost in tveganje za zdravje

Povečana tesna teža in debelost vplivata praktično na vsak spekter zdravja. Od srca, ožilja, plodnosti, okostja, sklepov do spomina in mentalnega zdravja. Debelost poveča nevarnost za številna manjša obolenja kot tudi za številne večje zaplete kot so srčni infarkt, možganska kap, sladkorno bolezen in rak. Nekatera obolenja vplivajo na naše zdravje neposredno kot mehanska obremenitev med tem ko na druga področja vplivajo posredno preko številnih kompleksnih hormonskih sprememb in sprememb v metabolizmu.

1) Sladkorna bolezen

Ena izmed bolezni, ki je najbolj močno povezana z debelostjo je sladkorna bolezen TIP II. Sicer nastane tudi na podlagi genetske predispozicije, vendar povišana telesna teža in pomankanje gibanja močno vplivata na pojav in razvoj sladkorne bolezni.

Maščobne celice, še posebno tiste, ki se nalagajo v obliki visceralne maščobe okoli notranjih organov v trebušni votlini, močno otežujejo pravilno delovanje organov in tkiv. V trebušni votlini pa se nahaja tudi žleza trebušna slinavka, ki je odgovorna za proizvodnjo inzulina. Inzulin je ključen hormon za uravnavanje krvnega sladkorja. Če je delovanje trebušne slinavke oteženo bo ta proizvedla premalo inzulina kar vodi v sladkorno bolezen.

Kakorkoli pa lahko že z manjšimi izgubami telesne teže in zmernim rednim gibanjem velikokrat zmanjšamo, ustavimo ali preprečimo nastanek sladkorne bolezni.

2) Srčno-žilne bolezni

Z povišano telesno težo in premajhno fizično aktivnostjo nemalokrat pride tudi do nevšečnosti kot so povišan krvni tlak in holesterol.

Povišan krvni tlak je eden izmed največjih dejavnikov za okvare srca, ožilja in drugih vitalnih organov.  Ta postane težava predvsem, ko je ta predolgo povišan. Pritisk obremeni žile, ki se čez čas okvarijo. Oslabljene žile ne morejo več dovesti krvi, kisika in prehranskih snovi do vitalnih organov.  Na povišan krvni tlak so še posebej občutljivi srce, možgani, ledvice in oči.

Skrb lahko predstavlja tudi povišan holesterol v krvi, ki pomeni večje tveganje za nastanek krvnega strdka. Strdek v žili zmanjša prostor za pretok krvi ali pa ga celo povsem ustavi. Do srca ne pride dovolj kisika in hranilnih snovi kar se lahko odrazi v srčnem zastoju. Največkrat se krvni strdek razvija več let ali celo desetletij in navadno se ga sploh ne zavedamo dokler ne pride do večjih okvar.

Že s 5-10% izgubo telesne teže lahko zmanjšamo krvni tlak, holesterol in trigliceride v krvi ter izboljšamo stanje kardiovaskularnega sistema.

3) Rak

Povezava med rakom in debelostjo ni tako posredna kot pri zgoraj omenjenih boleznih. Kljub vsemu pa obstaja dovolj dokazov, o povezavi med debelostjo in rakom na prsih, na maternični sluznici, na jajčnikih, prostati, jetrih, ledvicah, črevesju in žolčniku.

4) Depresija in kvaliteta življenja

Obstaja tudi povezava med ljudmi s povečano telesno težo in depresijo. Pri tem se je potrebno vprašati kaj je bilo prej. Depresija ali debelost? Šele ko odgovorimo na to vprašanje se lahko lotimo reševanje problema. Ljudje z depresijo večkrat posegajo po hrani bogati z maščobo, sladkorjem in soljo. Takšna prehrana predstavlja način za lajšanje stiske, saj hitro aktivira centre za ugodje v možganih. Na drugi strani pa so otroci in odrasli, ki trpijo za povečano telesno težo in je eden izmed glavnih razlogov za depresijo slaba samopodoba. V takšnih primerih je smiselno zdravljenje debelosti kombinirati tudi s psihološko terapijo.

5) Podhranjenost pri debelosti

Ljudje, ki trpijo za debelostjo nemalokrat trpijo pomankanje ključnih vitaminov in mineralov. Živila, ki vsebuje veliko maščob, soli in sladkorja so navadno kalorično zelo bogata, vendar osiromašena za vitamine in minerale. Takšna prehrana je predvsem hitra hrana, sladkarije in slani prigrizki. Posebno v nevarnosti za podhranjenost kljub prekomerni telesni teži so mladostniki in otroci. V otroštvu se razvije največ okostja in drugih tkiv. Če v otroštvu in mladosti ne bomo poskrbeli za uravnoteženo prehrano ima lahko to dolgotrajne posledice tudi kasneje v odrasli dobi.


Kaj lahko stori posameznik pri zdravljenju debelosti?

Pri izgubi telesne teže ni enega pristopa, ki bi ustrezal vsem. Vseeno pa je glavna zakonitost za izgubo telesne teže, da z gibanjem porabimo več kalorij kot smo jih zaužili. To lahko storite, da zmanjšate kalorijski vnos s prehrano ali povečate fizično aktivnost. Zmeren način zmanjševanja telesne teže je uravnoteženo prehranjvanje s kalorijskim deficitom do 500 kalorij na dan. Poleg tega pa obstaja še zdravljenje debelosti  z “zelo nizko kaloričnimi” dietami, zdravili in celo operacijami želodca.

Za dolgoročno izgubo telesne teže je priporočljiva zamenjava kaloričnih živil z manj kaloričnimi, vendar bolj nasitnimi in z živili bogatimi z vitamini in minerali. Zdrava uravnotežena prehrane vsebuje veliko sadja in zelenjave, polnozrnata žita, stročnice, semena, oreščke, nekaj mlečnih izdelkov, mesa, rib in majhne količine sladkarij ter mastnih prigrizkov. Kadar želimo telesno težo izgubiti in nižjo telesno težo tudi ohraniti, je potrebno spremeniti življenjski slog.

To že veste? Zakaj potem stvari ne potekajo tako kot si to želite?

Najdite svoj “zakaj?”

Vprašajte se zakaj želite biti zdravi in kaj vse bi počeli z zdravo telesno težo. Ali je to lažje zavezovanje vezalk, hoja po stopnicah brez, da bi se pri tem zadihali, igranje z otroci, ukvarjanje z najljubšim športom ali kaj drugega? Potem pa se tega »zakaj« spomnite pri naslednjem srečanju s skušnjavo.  Kljub vsemu pa ne bodite prestrogi do sebe. Sprememba življenjskega sloga je vse prej kot lahek proces. Če se s spremembo soočate prvič ali pa se že dolgo vrtite v krogu je zato smiselno premisliti o strokovni pomoči. Pot do vašega cilja bo ob u.strezni pomoči krajša in lažja.

Pripravila: Ajda Strnad 18.1.2020

Podajte svoje mnenje

Vaš email naslov ne bo objavljen na spletni strani. Polja označena z * so obvezna.